Remservice

Onderhoud aan uw remsysteem is van levensbelang. Het is daarom verstandig om regelmatig uw remmen door ons te laten nakijken.

Trap tijdig op de rem voor nieuwe remblokken

Goede remmen zijn cruciaal voor uw eigen veiligheid en voor die van uw medeweggebruikers. Daarom is het belangrijk om uw remblokken tijdig te vervangen. Bovendien zet u daarmee een rem op uw uitgaven. Want zo voorkomt u dat ook uw remschijven slijten en vervangen moeten worden. Met alle bijkomende kosten van dien.

Hoe merkt u dat uw remblokken aan vervanging toe zijn?

Heeft u een jonge auto, dan gaat er waarschijnlijk vanzelf een lampje branden als uw remmen hun langste tijd gehad hebben. Bij oudere auto’s is dit meestal niet het geval. In dat geval moet er bij u een lampje gaan branden als:

✓ De remweg van uw auto langer wordt
✓ U het rempedaal dieper moet intrappen
✓ Uw stuur trilt bij het remmen
✓ Uw auto bij het remmen naar links of naar rechts trekt
✓ U hoort dat uw remmen aanlopen

Wij zijn daarom Brembo Expert geworden!

Remvloeistof service

Wat is de functie van remvloeistof:
De functie van remvloeistof is de druk, welke door het rempedaal opgewekt wordt en versterkt wordt door de bekrachtiger, door te geven naar de wielremcilinders en remzadels. De vloeistof is niet comprimeerbaar (samendrukbaar) omdat er geen vrije ruimte is tussen de moleculen. Soms wordt remvloeistof ook wel remolie genoemd, dit is niet correct want remvloeistof is geen olieproduct.

Waarom moet remvloeistof ververst worden?
Remvloeistof is hygroscopisch en daarmee trekt het waterdamp aan, naarmate de remvloeistof meer waterdamp bevat zal het kookpunt van de remvloeistof dalen. Koken van remvloeistof betekend dampbelvorming in de leidingen, damp=samendrukbaar en het opbouwen van voldoende remdruk wordt moeilijker tot onmogelijk. Afhankelijk van de rem belasting en toegepaste materialen kan de remvloeistof een temperatuur van meer dan 200 graden bereiken. Een veel toegepaste verse DOT 4 remvloeistof heeft een kooktemperatuur van 230 graden, na een 3% wateropname is dit kookpunt gedaald naar 155 graden en bevindt het remsysteem zich bij zware belasting in de gevarenzone.

Het toenemen van het percentage vocht in de remvloeistof heeft nog andere nadelen waaronder het corroderen van de metalen onderdelen. Vaak zijn b.v. in vervangen remonderdelen van oudere auto`s duidelijke corrosiesporen aanwezig. Ook zal de viscositeit ((dunvloeibaarheid) naar mate er meer vocht in zit en de vloeistof ouder wordt veranderen. Bij een auto met bv. ABS, ESP, of ASR moet de vloeistof onder hoge druk door zeer kleine openingen van 0.1 mm geperst worden.

De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 2 tot 3 jaar te verversen.